Khamis, 18 April 2013

Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M)


Bayar minimum RM2000.00 wang pendahuluan dan ansuran bulanan hanya akan bermula selepas rumah sedia diduduki.

Itu salah satu kehebatan inisiatif yang ditawarkan kerajaan melalui Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) yang dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri di Hotel Everly, Putrajaya.

Saya berkesempatan menghadiri majlis berkenaan pagi tadi dan ternyata produk terbaru di bawah nama 1Malaysia ini sangat disyukuri oleh para hadirin yang merupakan penjawat awam.

Najib kelihatan sangat santai ketika berucap dalam majlis ini
PPA1M merupakan kesinambungan daripada inisiatif kerajaan bagi membantu rakyat memiliki rumah mampu milik di kawasan bandar. Sebelum ini, program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) telah diperkenalkan dan ia kini telah dipanjangkan ke kawasan-kawasan bandar lain di seluruh negara. Berbeza dengan PR1MA yang terbuka kepada seluruh warganegara, PPA1M dikhususkan kepada penjawat awam.


PPA1M ini terlaksana hasil daripada keputusan Jemaah Menteri pada 30 Januari 2013 yang bersetuju agar satu inisiatif diwujudkan bagi membantu penjawat awam terutamanya yang berpendapatan rendah dan sederhana memiliki rumah.

Lanjutan dari itu pada 27 Mac 2013 YAB PM telah mengumumkan 10,336 unit rumah bagi program PPA1M di Putrajaya. Harga yang ditawarkan bagi skim ini ialah antara RM150,000.00 hingga RM300,000.00 mengikut keluasan lantai minima tidak kurang dari 1,000 kaki persegi hingga 1,500 kaki persegi. Jika harga dan keluasan rumah dibandingkan dengan pasaran semasa di Putrajaya yang berharga lebih dari RM300,000.00 ternyata sangat beruntung mereka yang memiliki rumah di bawah skim ini.

Harga rumah bagi projek ini bergantung kepada keluasan seperti berikut:

1,000 kaki persegi - dari RM150,00 hingga RM220,000
1,200 kaki persegi - dari RM221,00 hingga RM260,000
1,500 kaki persegi - dari RM261,000 hingga RM300,000

Harga sebegini dapat ditawarkan kerana pihak kerajaan memberikan subsidi dalam bentuk premium tanah dan suntikan modal kepada pemaju yang dilantik. 

Menariknya, pemilihan pembeli adalah melalui kaedah cabutan secara undian bagi mereka yang melepasi syarat-syarat kelayakan sebagaimana yang dilakukan melalui PR1MA. Pembeli juga dikenakan moratorium yakni tidak dibenarkan untuk memindah milik atau menjual rumah yang dibeli dalam tempoh sepuluh tahun tanpa kebenaran kerajaan. 

Syarat-syarat untuk memohon PPA1M bagi projek pertama di Putrajaya ini adalah seperti berikut:
  1. Warganegara Malaysia
  2. Keutamaan kepada pendapatan isi rumah bulanan tidak melebihi RM8,000.00
  3. Terbuka kepada Anggota Perkhidmatan Awam dan Badan-badan Berkanun Persekutuan
  4. Keutamaan diberikan kepada pekhidmat yang bekerja di Putrajaya
  5. Tidak diisytiharkan muflis

PPA1M diletakkan di bawah Perbadanan Putrajaya yang dipertanggungjawabkan untuk membangunkan 5,097 unit rumah manakala 5,239 lagi di bawah tanggungjawab Putrajaya Holdings. Bagi urusan merancang, membina, menjual, memilih pembeli dan menyelenggara rumah, ia akan diselaraskan oleh Perbadanan Putrajaya.


Bagi Fasa pertama pelaksanaan PPA1M ini terdapat tiga lokasi di Putrajaya yang dibangunkan. Ia terletak di Presint 17, Presint 11 dan Presint 5. Berikut saya sertakan keterangan dan model projek yang diambil ketika majlis perasmian tadi.

Presint 17
Jumlah rumah 1,000 unit
424 unit - 1,000 kaki persegi
288 unit - 1,200 kaki persegi
288 unit - 1,500 kaki persegi

Kemudahan: 1 unit tempat letak kereta / rumah, surau, dewan serbaguna, tadika, taska dan kemudahan sokongan yang lain.









Projek ini telah mula dijalankan dan majlis pecah tanah telah dilaksanakan oleh YAB PM awal pagi sebelum merasmikan PPA1M di hotel Everly. Ia terletak bersebelahan dengan Taman Warisan Pertanian. Pemaju bagi projek ini ialah SP Setia. Atas gesaan YAB PM, projek ini akan disiapkan dalam tempoh 18 bulan.




Presint 11
Jumlah rumah 256 unit
88 unit - 1,000 kaki persegi
168 unit - 1,200 kaki persegi

Kemudahan: 1 unit tempat letak kereta / rumah, surau, dewan serbaguna, tadika, taska dan kemudahan sokongan yang lain.












Presint 5
Jumlah rumah 1,062 unit
704 unit - 1,000 kaki persegi
246 unit - 1,200 kaki persegi
112 unit - 1,500 kaki persegi

Kemudahan: 1 unit tempat letak kereta / rumah, surau, dewan serbaguna, tadika, taska dan kemudahan sokongan yang lain. Projek ini akan dibangunkan pada kadar segera mengikut permintaan.













Borang permohonan boleh diperolehi pada pautan berikut:



Tarikh tutup permohonan bagi Fasa Pertama ini ialah pada 9 Mei 2013. Empat hari selepas PRU13. Jadi kepada mereka yang layak dan berminat, isi segera borang berkenaan sebelum balik bercuti untuk mengundi. Takut-takut terlupa nanti.

Borang yang lengkap perlu dikembalikan ke Pusat Khidmat Pelanggan, Perbadanan Putrajaya.

Jangan risau mengenai wang pendahuluan RM2,000.00 kerana ia bukan dikemukakan sewaktu memohon. Wang ini hanya perlu dibayar jika nama kalian naik dalam cabutan undi nanti.

Maklumat lanjut mengenai PPA1M ini boleh diperoleh dari portal Perbadanan Putrajaya atau melalui talian 1MOCC: 03-8000-8000.

Ini satu lagi bukti janji ditepati. Jom kita pilih!

Wassalam.

97 ulasan:

  1. Terima kasih!! bro.. Saya akan isi borang skrg.. ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana singgah. Moga berjaya dalam cabutan nanti :-)

      Padam
  2. Harap saya ada rezeki miliki rumah ni, untuk keselesaan anak2 yg ramai...cepatlah bukak permohonan sekitar johor..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya percaya dalam masa terdekat ia akan dipanjangkan ke bandar-bandar lain sebagaimana PR1MA.

      Padam
  3. trm kasih..sgt membantu..

    BalasPadam
  4. bila nak buka kat perak.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak dimaklumkan semalam bila akan dipanjangkan ke bandar lain

      Padam
  5. Tksh kerana sudi berkongsi maklumat.

    BalasPadam
  6. Bila tarikh pengundian dijangkakan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semalam tidak dimaklumkan tarikh pengundiannya.

      Padam
  7. terima kasih...maklumat yg lengkap..moga diberkati hendaknya..

    BalasPadam
  8. Balasan
    1. Di Johor dan bandar lain akan makan masa sedikit sebab kerajaan pusat perlu runding hal ehwal tanah terlebih dahulu. Namun saya jangka dalam tahun ini juga akan dipanjangkan ke beberapa negeri.

      Padam
  9. DI JOHOR BILA NAK LANCARKAN PPA1M

    BalasPadam
  10. terima kasih atas usaha saudara berkongsi maklumat. Namun saya rasa lebih molek jika badan pelaksana mewar2kan projek ini dengan menghantar satu soft copy ttg projek pembangunan utk ditayangkan dlm morning prayer as the target market is govt servant.
    tak semua kaki internet. tak semua suka tengok tv. mcm kami di ibu kota lebih 8 jam di pejabat.balik rumah berita pun dh habis. Jadi harap selepas ini,harap lebih telus dan efisien. TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sangat setuju dengan Meloreyta. Adakala penjawat awam sendiri tak maklum mengenai inisiatif-inisiatif kerajaan. Elok setiap agensi main peranan tersebut.

      Padam
  11. Bagi yg pekerja swasta macam saya diabaikan? Dah la gaji pejawat awam tinggi dari pekerja swasta, kerajaan bagi rumah murah lagi. Memang tak ada keadilan langsung dalam kerajaan sekarang. Selalu sebut 1Malaysia. Ni ke yang satu malaysia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gaji tinggi atau rendah itu suatu yang subjektif. Bergantung kepada syarikat mana saudara/i bekerja. Sebelum menyatakan kerajaan tidak adil, saudara/i dah mohon Skim Rumah Pertamaku? PR1MA?

      Padam
  12. Alhamdulillah, suami saya penjawat awam bertugas di kargo KLIA selama 15 tahun yg kini tinggal di kuarters penjawat awam. Saya seorg surirumah berharap sangat sangat untuk memiliki rumah pertama kami ini (PR1MA @ PPA1M).......

    BalasPadam
  13. dekat sekitar petaling jaya akan ada x nanti??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lokasi di luar Putrajaya belum diputuskan lagi

      Padam
  14. Macamana negeri sarawak...sudah ada perancangan...bila dan d mana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belum lagi saudara/i. Projek di luar Putrajaya belum lagi diputuskan bila dan lokasi. Ini kerana ia perlu libatkan perbincangan dan kelulusan kerajaan negeri berkaitan isu tanah.

      Padam
  15. Maklumat yang sangat membantu, terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana singgah di sini. Panjangkan kepada rakan-rakan lain. Moga ramai yang mendapat manfaat.

      Padam
  16. boleh saya tahu rumah PPA1M di putrajaya ni semua ade brape tingkat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pada hari pelancaran tidak dimaklumkan tapi jika tak silap saya pada modelnya Presint 17 ada 17 tingkat, Presint 11 ada 21 tingkat, dan Presint 5 ada 18 tingkat.

      Padam
  17. Nak tnya kalau keje MAS boleh apply jugak ke? Tq

    BalasPadam
  18. Kat Sarawak ada ke PPA1M ni? rumah kat sarawak terlalu mahal..sebagai kerani biasa memang tak mampu nak beli rumah..kalau betul PPA1M ni ada, i memang bersyukur sangat2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat Sarawak dan negeri-negeri lain belum lagi dipanjangkan. ini baru pelancaran di Putrajaya.

      Padam
  19. hopefully tiada maintainance caj yg tinggi sebagaimana dikenakan ke atas rumah PR1MA presint 11 putrajaya yang mana caj dikenakan oleh pjh adalah tidak berpatutan dimana caj sebanyak 0.25sen bagi setiap kaki persegi bg maintenance bulanan, rm 100/bulan bagi parking berbumbung dan rm80/bulan bagi parking yang tiada bumbung,kepada kerajaan yang bakal memerintah di penggal akan dtg harap notis perkara ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya difahamkan kerajaan sekarang telah mengarahkan pjh menyemak semula kadar caj berkenaan.

      Padam
  20. alahai, rumah tak bertanah, tak berlaman, rumah 'tergantung' di ruang udara nama dia.


    apa dah tak cukup tanah lagi ke malaysia ni sampai rumah nak buat tinggi melangit? dinding kau dinding orang, lantai kau bumbung orang. bumbung kau lantai orang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar apa yang saudara/i PTD nyatakan tetapi mampukah penjawat awam yang berpendapatan isi rumah bawah RM8000 memiliki rumah "bertanah" di kawasan yang tanahnya mencecah ratusan ringgit sekaki seperti di Putrajaya?

      saudara/i juga perlu memahami bahawa projek ini adalah inisiatif untuk penjawat awam yang tinggal di kawasan bandar. bukan luar bandar.

      Padam
    2. maaf lari topik sikit..saya kurang setuju dengan tempoh pinjaman perumahan dipendekkan seperti yg kita tau harga rumah makin mahal..pinjaman peribadi dipendekkan sy setuju sebab bnyak pinjaman peribadi dihabiskan duitnya beli benda benda yg x perlu,,tapi jika beli rumah harta yg paling bernilai

      Padam
    3. maaf lari topik sikit..saya kurang setuju dengan tempoh pinjaman perumahan dipendekkan seperti yg kita tau harga rumah makin mahal..pinjaman peribadi dipendekkan sy setuju sebab bnyak pinjaman peribadi dihabiskan duitnya beli benda benda yg x perlu,,tapi jika beli rumah harta yg paling bernilai

      Padam
    4. maaf lari topik sikit..saya kurang setuju dengan tempoh pinjaman perumahan dipendekkan seperti yg kita tau harga rumah makin mahal..pinjaman peribadi dipendekkan sy setuju sebab bnyak pinjaman peribadi dihabiskan duitnya beli benda benda yg x perlu,,tapi jika beli rumah harta yg paling bernilai

      Padam
  21. Ironic: middle management (RM8+++) kena beli rumah jauh2 kat nilai, seremban, sendayan and supporting staff + entry level officers will enjoy the benefit staying in putrajaya with its fantastic amenities.

    BalasPadam
    Balasan
    1. we also have PR1MA and Skim Rumah Pertamaku in Putrajaya. Don't forget about that.

      Padam
    2. They won't be able to apply for PR1MA and Skim Rumah Pertamaku in Putrajaya. So, if husband and wife is at grade 44 (household income roughly RM8+++ and I'm pretty sure there are plenty in Putrajaya), what are the options? Kena cari tempat jauh2 la jawabnya, while their staff have a decent house in Putrajaya.

      Padam
    3. berapa ramai sangat yg terpilih dengan skim PPA1M ni kalau compare dengan yang memohon? sedang anda membebel terpaksa beli rumah jauh daripada putrajaya tolong check berapa ramai staff anda yang langsung tak mampu nak membeli rumah hatta di sendayan sekalipun.

      kalau anda rasa dirundung malang. bayangkan pula kesusahan famili yang household income jauh lebih rendah daripada anda dan spouse. hidup ni bukan berputar di sekeliling anda sahaja. you give some, you get some.

      Padam
  22. Area sabah xda kew skim pr1ma n ppa1m ni?

    BalasPadam
  23. Bila pula giliran sabah......

    BalasPadam
  24. Terima kasih...sgt membantu sy n husband utk memulakan hdup baru di putrajaya

    BalasPadam
  25. salam...tarikh cabutan undi tu bila dan di mana ye.?mcmana nak tahu nama kita tersenarai ke x?

    BalasPadam
  26. Jangan risau rakan2-rakan penjawat awam, Insyaallah akan dibagitau kelak setelah semakan akhir dibuat. Cabutan undi akan dibuat. Setakat ini sambutan amatlah menggalakkan. Untuk dikawasan2 lain lanjutan sambutan PPA1M Putrajaya keputusan akan dibuat tidak lama lagi.

    BalasPadam
  27. Pelaksanaan bagi pemilihan akan dibuat dengan penuh telus dan integriti. Kita akan pastikan Amanah ini dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab. Pelaksanaan akan dibuat dalam masa 2 tahun (target). Akhir 2015. TQ

    BalasPadam
  28. Salam admin...nak tnye bile lg tarikh permohonan??sye bru nampak blog admin...

    BalasPadam
  29. da tutup ke?? umm.. cam nk apply je.. =(

    BalasPadam
  30. Tak berpeluang nampaknya-my hubby travel everyday-minyak+tol-sebulan RM900-blm maintance lg..dah tutup ke-skrg ddk rmh bertanah..hish..kena duduk kondo pulak..camno lah nak buat pilihan..

    BalasPadam
  31. bagaimana cara nk semak samada permohonan berjaya atau tidak?
    difahamkan semakan boleh dibuat selepas 4 jun 2013 bagi permohonan yg terbaru.
    bila ke laman web perbadanan putrajaya tiada link yg berkaitan.

    Harap dpt bantu.

    Terima Kasih

    BalasPadam
  32. bagaimana cara nk semak samada permohonan berjaya atau tidak?

    Terim kasih

    BalasPadam
  33. Saya dapati inilah blog yang paling lengkap membincangkan tentang Perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia. Kepada kami yang tidak berkesempatan ke majlis pelancaran, blog ini telah membekalkan semua informasi lanjut yang diperlukan. Maklumat penting seperti seperti pelan lantai rumah, jangkaan masa projek siap dan sebagainya tidak terdapat di laman web Perbadanan Putrajaya sendiri. Syabas dan terima kasih banyak-banyak. Mungkin boleh update perkembangan projek pula selepas ini.

    BalasPadam
  34. sy pula lain ceritanya.. selepas menghantar borang permohonan.. langsung sy tak dapat apa2 berita tentang status sy.. semakan pun tidak dapat di buat.. bagaimana caranya.. sy ingin tahu.. adakah sy dapat rumah 1malaysia tersebut.

    BalasPadam
  35. Untuk semakan permohonan berjaya atau tidak, sila ke web www.putrajaya.gov.my...then klik icon perbadanan putrajaya. Then akan ada psl Semak Status PPA1M..Alhamdulillah..saya berjaya dapat 1500sqft.

    BalasPadam
  36. Assalamualaikum..

    Bilakah permohonan baru akan dibuka?
    Kalau masih dibuka bagaimana cara memohon.
    Harap ada dapat membantu.

    BalasPadam
  37. Utk 2nd phase buka permohonn end disember..jgn lupa aply

    BalasPadam
  38. buat letih jer beratur memanjang...tapi jawapan yang menghampakan...buang masa jer mohon...lupakan lah. itu semuanya mainan politik semata-mata...indah khabar dari rupa...

    BalasPadam
  39. PADA PENDAPAT SAYA SEPATUTNYA TIDAK PERLU MENGUNDI UNTUK MENDAPATKAN RUMAH LIHAT PADA KRITERIA..BAGAIMANA PULA KALO NASIB YANG TIDAK SELALU MENYEBELAHI KITE SAMPAI KETUA LAH KITE TIADA RUMAH

    BalasPadam
  40. Tanpa Nama14 September 2013 8:44 PG
    kenapa anda kena beratur? orang lain mohon tak kena beratur pun. time nak hantar borang jer kena ambik nombor sebelum dilayan. tak sampai 15 minit pun. taknak mohon tak payah ler mohon dan tak perlu membebel pasal politik pulak.

    BalasPadam
  41. as salam, nak tnya brapa tingkat semuanya setiap blok PPA1M ni? Esp Blok B...

    BalasPadam
  42. bagaimana dgn pinjaman perumahan tersebut?

    BalasPadam
  43. saya cadangkan bagi keutamaan penjawat awam yang gred dan gaji dia tidak melebihi rm 3ribu ke bawah...tq..

    BalasPadam
  44. Salam, Saya amat berminat nak apply. Dimana nak apply?

    BalasPadam
  45. 2nd phase dh bleh apply ke? Xnk ktggalan dh kali ni..

    BalasPadam
  46. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  47. Bagi PPA1M Presint 5 Seruling, siapa developer yg dilantik Perbadanan? SP Setia juga ke?

    Lagi 1 soalan, saya kurang jelas dgn pernyataan "bayar minimum RM2000.00 wang pendahuluan dan ansuran bulanan hanya akan bermula selepas rumah sedia diduduki." Adakah projek ini dibiayai 100% oleh kerajaan tanpa pemohon terlebih dahulu membuat pinjaman perumahan?

    BalasPadam
  48. Blh tahu bila permohonan fasa ke-2 pula..? TQ admin

    BalasPadam
  49. syarikat mana yang mendapat tender di presint 11,?? 4 blok semua sekali 650 unit,,

    BalasPadam
  50. di johor ada tak projekni?

    BalasPadam
  51. saya dijemput untuk cabutan undian fasa 3 nanti. nak tau bole confirm dapat ke...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya jg dijemput. Besar kemungkinan dapat sebab cabutan undi tu untuk confirmkan unit.

      Padam
    2. Yang ditawar untuk cabutan undi tu, utk comfirmkan unit?

      Padam
  52. Bile nk siap ye?

    BalasPadam
  53. Alhamdulillah...wife sy berjaya dalam cabutan siri ke-4...unit di Presint 6...tq admin sbb kat blog ni sy tau ttg PPA1M

    BalasPadam
  54. saya akan pencen pada tahun 2020 maka saya telah memohon perumahan ini tapi tak di tawarkan sehingga kini. Boleh bantu saya dalam hal ini.

    BalasPadam
  55. PPA1M di sabah"Puncak Gloxinia"kinarut,Papar.

    BalasPadam
  56. Salam semua...nak tahu ada tak kat sini,individu yang telah memohon dan telah berjaya dipanggil untuk undian tetapi bekerja di luar Putrajaya...tq

    BalasPadam
  57. Hai. Bolehkah saya tahu, bila kah perumahan penjawat awam 1malaysia untuk fasa kedua dibuka? Tq

    BalasPadam
  58. Sy dah daftar rumah sewa Prima harap dapat la rumah sekarang sewa pon mahal ada bby lg

    BalasPadam
  59. saya pon dapat rumah ppa1m di kepong.. nak tanya berap banyak kos yg perlu disediakan seperti yuran guaman, duti setem, sign snp dan lain2 lagi??

    BalasPadam
  60. saya pon dapat rumah ppa1m di kepong.. nak tanya berap banyak kos yg perlu disediakan seperti yuran guaman, duti setem, sign snp dan lain2 lagi??

    BalasPadam
  61. salam, nak tanya ppalm kota sejahtera chiku bila buka undian. kalau pihak ppalm buka undian cara pihak ppalm panggil macammana cara ya.

    BalasPadam
  62. Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk maklumat lanjut ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    BalasPadam
  63. Hai semua
    Nama saya JOSEPHINE JUMAWAN CABALLO, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik KARINA ROLAND kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan KARINA ROLAND bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa memberi keberanian dan saya menghubungi Puan. KARINA ROLAND dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan KARINA ROLAND jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478 dan saya jamin anda akan memberikan maklumat seperti yang saya ada selesai dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Mrs.karina Roland email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu KARINA ROLAND untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

    BalasPadam
  64. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    BalasPadam
  65. Jika bank Anda mengatakan tidak kepada Anda untuk pinjaman, ada tempat otentik di mana Anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya temukan online untuk semua saudara dan saudari Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk dengan cepat menyelesaikan masalah yang diinginkan. Saya mendapat pinjaman Rp.700.000.000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk merenovasi rumah sakit saya dan untuk melengkapi bisnis saya. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya meminjam dari mereka karena ada banyak perusahaan pinjaman palsu online. Saya juga memperkenalkan saudara saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500.000.000 PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan mereka benar-benar asli. Mereka tidak seperti perusahaan pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum dan peraturan Islam. Tidak Perlu Jaminan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan sederhana. Tetapi Anda harus bisa menyetujuinya. dan Anda juga harus membayar kembali pinjaman mereka pada waktunya. Saya ingin meminta semua Muslim sejati dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu baik karina di email atau whatsapp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya untuk meminta nasihat juga melalui email (nurraysadiena@gmail.com)

    BalasPadam
  66. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


    email:::::::hafizulbin365@gmail.com

    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    BalasPadam
  67. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    BalasPadam
  68. Negara::::::[Malaysia]
    Nama:::::[Merissa Ahmed]
    Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
    Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
    WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
    e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
    Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]


    Nama saya Merissa, seorang ibu kepada dua anak saya dari Malaysia dan saya telah berada di Malaysia selama bertahun-tahun dan sehingga saat ini kesaksian ini saya masih berada di Malaysia. Salah satu masalah utama yang pernah saya hadapi dengan perniagaan saya ialah masalah kewangan dan pembiayaan semula dan ini menyebabkan saya mencari pinjaman dan akibatnya saya menjadi mangsa 2 pemberi pinjaman fiktif dan ini sebenarnya membuat saya trauma sampai tahap tertentu tetapi saya tidak pernah putus asa sehingga saya melalui blog dan juga media lain saya mempunyai peluang untuk menemui [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] pada awalnya saya berasa takut dan sangat skeptikal mengenainya, tetapi saya harus mengambil risiko satu kali yang akhirnya membawa kepada kebebasan kewangan saya. Saya benar-benar memohon pinjaman sebanyak [RM 450K] dalam masa 24 jam proses pembayaran berjaya dilakukan. Keseluruhan proses ini boleh dipercayai dengan jujur ​​dan boleh dipercayai, jadi jangan takut dengan pinjaman dalam talian hubungi [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] untuk mendapatkan pinjaman yang boleh dipercayai @ kadar faedah yang sangat rendah Anda boleh menghubungi mereka melalui alamat e-mel di bawah::
    [financialserviceauthority400@gmail.com]
    Atau jika anda ingin membuat lebih banyak pertanyaan, anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: [merissaahmed11@gmail.com]


    Negara::::::[Malaysia]
    Nama:::::[Merissa Ahmed]
    Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
    Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
    WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
    e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
    Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]

    BalasPadam

Terima kasih kerana memberikan maklumbalas yang berkaitan dengan artikel. Kebebasan bersuara diamalkan namun ulasan yang tidak sopan akan dipadam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...